سکوهــای نفـــتی بـرای اولیــن بار در سال 1973 در دریــای شـــمال سـاخته و نصــب شدند. ابتـــدا وقــتی مخـــازن نفتی خالی هسـتند ، ســکو بر روی آب شـــناور مــیماند.
شکل کلی این سکوها مطابق شکل زیر است که پایه ستونها از جنس بتون میباشد:
استوانههای متعدد زیر سکو که بر روی کف دریا نشستهاند نیز بتونی بوده و مخازن ذخیره نفت هستند.این سکوها برای آبهای کم عمق استفاده میشوند و دارای مزایا و معایب زیر هستند:
مزایا:
• کاربرد در شرایط بسیار بد جوی و دریاهای طوفانی
• ذخیره سازی نفت در داخل پایههای سکو
• ساخت کل سکو (پایه و عرشه) در ساحل و عدم نیاز به نصب جداگانه پایه و عرشه در دریا
• حذف فرآیند شمع کوبی برای ثابت کردن پایه به کف دریا(بدلیل وزن زیاد سکو که براحتی بر کف دریا مستقر میشود.)
• خوردگی اندک سکو بدلیل جنس بتونی آن
معایب:
• هزینه بیشتر نسبت به سکوهای فولادی
• بکارگیری فولاد زیاد داخل بتون
• نشست و فرورفتن درکف دریا
• دشواری از بین بردن سکو پس از بهره برداری
• امکان نشت نفت از درزهای مخازن بتونی
سکوهای نفتی برای اولین بار در سال 1973 در دریای شمال ساخته و نصب شدند. ابتدا وقتی مخازن نفتی خالی هستند،سکو بر روی آب شناور میماند. برای قرارگیری سکو در کف دریا،مخازن آن را پر از آب میکنند،سکو سنگین شده و برکف دریا مینشیند.
|