پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


سکوی بتنی
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹

سکوهــای نفـــتی بـرای اولیــن بار در سال 1973 در دریــای شـــمال سـاخته و نصــب شدند. ابتـــدا وقــتی مخـــازن نفتی خالی هسـتند ، ســکو بر روی آب شـــناور مــی‌ماند.

 

 

 


شکل کلی این سکوها مطابق شکل زیر است که پایه ستون‌ها از جنس بتون می‌باشد:

 

 

 

 

استوانه‌های متعدد زیر سکو که بر روی کف دریا نشسته‌اند نیز بتونی بوده و مخازن ذخیره نفت هستند.این سکوها برای آب‌های کم عمق استفاده می‌شوند و دارای مزایا و معایب زیر هستند:


مزایا:
•    کاربرد در شرایط بسیار بد جوی و دریاهای طوفانی
•    ذخیره سازی نفت در داخل پایه‌های سکو
•    ساخت کل سکو (پایه و عرشه) در ساحل و عدم نیاز به نصب جداگانه پایه و عرشه در دریا
•    حذف فرآیند شمع کوبی برای ثابت کردن پایه به کف دریا(بدلیل وزن زیاد سکو که براحتی بر کف دریا مستقر می‌شود.)
•    خوردگی اندک سکو بدلیل جنس بتونی آن



معایب:
•    هزینه بیشتر نسبت به سکوهای فولادی
•    بکارگیری فولاد زیاد داخل بتون
•    نشست و فرورفتن درکف دریا
•    دشواری از بین بردن سکو پس از بهره برداری
•    امکان نشت نفت از درزهای مخازن بتونی

 

سکوهای نفتی برای اولین بار در سال 1973 در دریای شمال ساخته و نصب شدند. ابتدا وقتی مخازن نفتی خالی هستند،سکو بر روی آب شناور می‌ماند. برای قرارگیری سکو در کف دریا،مخازن آن را پر از آب می‌کنند،سکو سنگین شده و برکف دریا می‌نشیند.


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:سکو , بتنی, ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی